Christiaan Baarsma, schoolcoach bij Yulius Onderwijs, introduceert een innovatieve methode genaamd Conscious Discipline om leerlingen inzicht te geven in de werking van hun eigen brein. Met het gebruik van kleuren leren leerlingen emoties reguleren en vaardigheden ontwikkelen voor een gezonde emotionele groei.
In de 'rode breinstaat' ervaren leerlingen overprikkeling, boosheid, of afstandelijkheid. Met Conscious Discipline leren ze vanuit de 'rode' naar 'groene' breinstaat te verschuiven, waar zelfbewustzijn en leermomenten centraal staan.
De methode stimuleert innerlijke motivatie en zelfreflectie bij leerlingen, wat resulteert in een positieve, gezonde leergemeenschap. Door de 'safe place' kunnen leerlingen veiligheid creëren, verbindingen leggen en conflicten oplossen, waardoor de schoolcultuur positief transformeert.
Conscious Discipline biedt niet alleen leerlingen, maar ook docenten tools om emoties te reguleren en positieve interacties te bevorderen. Door zelfreflectie en innerlijk bewustzijn kunnen zowel leerlingen als docenten in een 'groene' breinstaat blijven, waardoor de omgeving ondersteunend blijft voor persoonlijke groei.
De methode van Conscious Discipline is niet alleen wetenschappelijk gefundeerd, maar ook praktisch toepasbaar in het dagelijks leven van leerlingen en docenten. Het creëert een omgeving waar emotieregulatie en zelfbewustzijn centraal staan, wat leidt tot een verrijkende leerervaring en persoonlijke bloei.