Op 6 januari 2025 gaat er bij de RET een nieuwe dienstregeling in. Een aantal trams krijgt andere routes, de lijnnummers worden aangepast en de vertrektijden wijzigen. Deze wijzigingen zijn onderdeel van een meerjarenplan van vervoerder RET om het tramnetwerk toekomstbestendig te maken.
Het plan voor de toekomst van de tram is in nauwe samenwerking opgesteld door het regiobestuur MRDH, de tramgemeenten Rotterdam, Schiedam, Barendrecht en Vlaardingen, en de RET. Het uitgangspunt was om verbindingen te verbeteren waar mogelijk en om te stoppen als verbetering niet haalbaar is, mits er een goed alternatief voorhanden is.
De stad en de regio zijn voortdurend in beweging, en de RET past het tramnetwerk aan om aan de evoluerende behoeften te voldoen. Sommige trajecten bieden mogelijkheden voor verbetering, terwijl op andere locaties betere alternatieven beschikbaar zijn, zoals de metro. Ook spelen veranderende eisen van gemeenten en bewoners een rol bij de aanpassingen.
Lijn 25, die momenteel van Carnisselande via Rotterdam Centraal naar Schiebroek rijdt, zal worden opgesplitst in twee nieuwe lijnen. In Carnisselande zal lijn 5 voortaan naar Rotterdam Centraal rijden, waar reizigers kunnen overstappen op lijn 8 naar Schiebroek. Deze wijziging beoogt de dienstregeling betrouwbaarder te maken en sluit aan bij het grotere project om het tramnetwerk te optimaliseren.